Marketing Lending Strategy on Products BSI. GRIYA HASANAH. (STUDY KASUS.PT. ISLAMIC BANK, TBK. SITUBONDO BASUKI RAHMAT BRANCH)
DOI:
https://doi.org/10.29303/jseh.v9i1.195Keywords:
Maketing Strategi Lending, BSI Griya HasanahAbstract
This study aims to improve the marketing strategy of BSI Griya Hasanah products. This research is located at PT. Bank Syariah Indonesia Situbondo Basuki Rahmat branch. The research method used is qualitative case studies. Data acquisition uses observation, interview, and interview methods of branch heads, microstaff, and CBS. Data analysis procedures used data selection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results show that the strategy applied to BSI GriyaHasanah's financing products is focused on; product, price, place, promotion, people, physical evidence, and procces. The results of this study show that. Marketing Strategy Lending improves the marketing of griyahasanah products. Marketing Lending. Strategy is a good contribution to the sustainability of BSI GriyaHasanah Products towards fierce banking competition in the global future.
References
Alam, A. P., & Jureid. (2021). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NON MUSLIM MENJADI NASABAH BANK SYARIAH. Jurnal Islamic Circle, 2(1), 16–27.
Andriyanto, L., Syamsiar, S., & Widowati, I. (2019). Diterima tanggal : 20 Januari 2019 ; Disetujui tanggal : 21 April 2019. Jurnal Dinamika Sosial Ekonomi, 20(1), 26–38.
Arif, M., Sabri, Nagari, P., & Nasfi. (2020). SWOT ANALISIS DAN MATRIK SWOT ANALISIS DALAM RANGKA PEMASARAN PRODUK PENDANAAN BANK (STUDI PT. BPR RANGKIANG AUR. Junal Point Equilibrium Menejeman Dan Akutansi, 2(1), 12–27.
Aziz, nur asia, Raya, muhammad yaasiin, & Pababbari, bariek ramadhani. (2022). TINJAUAN HUKUM ISLAM TERHADAP MEKANISME PEMBIAYAAN BSI GRIYA HASANAH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Jurusan Hukum Ekonomi Syariah, 3(4), 282–293.
Batubara, S. S., Rahmawany, D. P., & Yenty, M. (2020). Analisis Determinan Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Riset Dan Bisnis, 20(1), 23–37. https://doi.org/10.30596/jrab.v20i1.4757
Depid, I. (2021). KESADARAN MASYARAKAT TERHADAP KPR SYARIAH Depid. Jurnal Likuid, 1(01), 1–10.
Diniaty, D., & Agusrinal. (2014). PERANCANGAN STRATEGI PEMASARAN PADA PRODUK ANYAMAN PANDAN. Juenal Sains, Teknologi Dan Industri, 11(2), 175–184.
Fajrin, O., & Muamar, A. (2019). Strategi Pemasaran Pembiayaan Arrum Haji Dalam Meningkatakan Jumlah Nasabah di Unit Pegadaian Syariah (UPS) Cirebon Bisnis Center. TAWAZUN : Journal of Sharia Economic Law, 2(2), 163. https://doi.org/10.21043/tawazun.v2i2.6095
Husain, syepry maulana, & Asmawati, A. (2017). MANAJEMEN RISIKO PEMBIAYAAN KEPEMILIKAN RUMAH ( KPR ) GRIYA iB HASANAH PADA BANK BNI SYARIAH. Teknik Informatika, 1(2), 72–78.
Mahfud, I. (2020). Imam Mahfud. Jurnal Pemikiran Perbankan Syariah, 3(3), 15–27.
Maulani, D., Megawati, D., Aliyah, H., & Saputra, A. G. (2021). Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Produk Multiguna Pada Bank Perkreditan Rakyat Syariah (Studi Kasus Pt Bprs Bogor Tegar Beriman). Moneter: Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 9(2), 43. https://doi.org/10.32832/moneter.v9i2.6610
Mohammad, R., & Rahim, E. (2021). STRATEGI BAURAN PEMASARAN ( MARKETING MIX ) DALAM PERSPEKTIF SYARIAH. Jurnal Ekonomi Syariah, 2(1), 15–26.
Muzaiyanah, N. Ev. (2018). Pengaruh Promosi, Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Intervening. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 5–24.
Nurlatifah, syifa zakia, & R.Maskur. (2017). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN WORD OF MOUTH (WOM) DAN PRODUK PEMBIAYAAN SYARIAH TERHADAP MINAT DAN KEPUTUSAN MENJADI ANGGOTA (NASABAH) PADA BAITUL TAMWIL MUHAMMADIYAH (BTM) KOTA BANDAR LAMPUN. Jurnal Manajemen Indonesia, 17(3), 219–226. https://doaj.org/article/ea65eba20c7045858878b2aec206fa10
Oktaviani, D., Utami, M. F., Sari, N., & Wahyuni, N. (2022). Strategi Pemasaran Pembiayaan Kredit Kepemilikan Rumah ( KPR ) Griya Hasanah di Bank Syariah Indonesia KCP Demang pada masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah, 2(1), 11–22.
Poluan, firna M., Mandey, S. L., & Ogi, I. W. J. (2019). STRATEGI MARKETING MIX DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN ( STUDI PADA MINUMAN KESEHATAN INSTANT ALVERO ) MARKETING MIX STRATEGY IN INCREASING SALES VOLUME ( STUDY ON ALVERO INSTANT HEALTH DRINKS ). Jurnal Emba, 7(3), 2969–2978.
Rahman, A., Ritonga, A.-H., & Inayah, N. (2022). Strategi Marketing Sales Force (SF) Dalam Produk Pembiayaan Di Bank Syariah IndonesiaKCP Kota Pinang. Education Achievment: Journal of Science and Research, 3(1), 30–42. http://pusdikra-publishing.com/index.php/jsr
Rasriantina, D. (2018). strtegi pemasaran pembiyaan kepemilikan rumah pada bri syariah kcp metro lampung dalam meningkatkan pendapatan bank. Jurnal Ilmiah FE-UMM, 12(2), 56–64.
Setiyawati, F., Sunandar, & Mahmudah, N. (2021). Implementasi Akad Murabahah Pada Akad Pembiayaan Griya iB hasnah pada PT Bank Syariah KCPS Tegal. Jurnal Akuntasnsi Publik, 1(1), 25–28.
Susena, K. C., Irwanto, T., & Priandi, E. (2019). FAKTOR-FAKTOR MEMPENGARUHI KEPUTUSAN NASABAH DALAM MEMILIH PEMBIYAAN GRIYA IB HASANAH DI PT.BANK BNI SYARIAH KANTOR CABANG BENGKULU. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 7(2), 124–132.
Ulfa, A. (2021). Dampak Penggabungan Tiga Bank Syariah di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 1101–1106. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2680
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta
Utari, K. K., Septiyana, Y., Asnaini, A., & Elwardah, K. (2022). Efisiensi Keputusan Merger Tiga Bank Syariah di Indonesia pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi di BSI Kc Bengkulu Panorama). EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(S1), 311–324. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10is1.1922
Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59–66. www.depkop.go.id
Yaqin, A. A. (2019). Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Cicilan Emas di Bank X Syariah KCP Dramaga. Amwaluna : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 3(2), 229–237.
Zulkifli Karim, S. M. (2017). Strategi pemasaran bank syariah. Junal Kajian Sosial,Agama,Hukum,Dan Pendidikan, 1(1), 1–12.
Alam, A. P., & Jureid. (2021). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NON MUSLIM MENJADI NASABAH BANK SYARIAH. Jurnal Islamic Circle, 2(1), 16–27.
Andriyanto, L., Syamsiar, S., & Widowati, I. (2019). Diterima tanggal : 20 Januari 2019 ; Disetujui tanggal : 21 April 2019. Jurnal Dinamika Sosial Ekonomi, 20(1), 26–38.
Arif, M., Sabri, Nagari, P., & Nasfi. (2020). SWOT ANALISIS DAN MATRIK SWOT ANALISIS DALAM RANGKA PEMASARAN PRODUK PENDANAAN BANK (STUDI PT. BPR RANGKIANG AUR. Junal Point Equilibrium Menejeman Dan Akutansi, 2(1), 12–27.
Aziz, nur asia, Raya, muhammad yaasiin, & Pababbari, bariek ramadhani. (2022). TINJAUAN HUKUM ISLAM TERHADAP MEKANISME PEMBIAYAAN BSI GRIYA HASANAH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Jurusan Hukum Ekonomi Syariah, 3(4), 282–293.
Batubara, S. S., Rahmawany, D. P., & Yenty, M. (2020). Analisis Determinan Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Riset Dan Bisnis, 20(1), 23–37. https://doi.org/10.30596/jrab.v20i1.4757
Depid, I. (2021). KESADARAN MASYARAKAT TERHADAP KPR SYARIAH Depid. Jurnal Likuid, 1(01), 1–10.
Diniaty, D., & Agusrinal. (2014). PERANCANGAN STRATEGI PEMASARAN PADA PRODUK ANYAMAN PANDAN. Juenal Sains, Teknologi Dan Industri, 11(2), 175–184.
Fajrin, O., & Muamar, A. (2019). Strategi Pemasaran Pembiayaan Arrum Haji Dalam Meningkatakan Jumlah Nasabah di Unit Pegadaian Syariah (UPS) Cirebon Bisnis Center. TAWAZUN : Journal of Sharia Economic Law, 2(2), 163. https://doi.org/10.21043/tawazun.v2i2.6095
Husain, syepry maulana, & Asmawati, A. (2017). MANAJEMEN RISIKO PEMBIAYAAN KEPEMILIKAN RUMAH ( KPR ) GRIYA iB HASANAH PADA BANK BNI SYARIAH. Teknik Informatika, 1(2), 72–78.
Mahfud, I. (2020). Imam Mahfud. Jurnal Pemikiran Perbankan Syariah, 3(3), 15–27.
Maulani, D., Megawati, D., Aliyah, H., & Saputra, A. G. (2021). Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Produk Multiguna Pada Bank Perkreditan Rakyat Syariah (Studi Kasus Pt Bprs Bogor Tegar Beriman). Moneter: Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 9(2), 43. https://doi.org/10.32832/moneter.v9i2.6610
Mohammad, R., & Rahim, E. (2021). STRATEGI BAURAN PEMASARAN ( MARKETING MIX ) DALAM PERSPEKTIF SYARIAH. Jurnal Ekonomi Syariah, 2(1), 15–26.
Muzaiyanah, N. Ev. (2018). Pengaruh Promosi, Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Intervening. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 5–24.
Nurlatifah, syifa zakia, & R.Maskur. (2017). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN WORD OF MOUTH (WOM) DAN PRODUK PEMBIAYAAN SYARIAH TERHADAP MINAT DAN KEPUTUSAN MENJADI ANGGOTA (NASABAH) PADA BAITUL TAMWIL MUHAMMADIYAH (BTM) KOTA BANDAR LAMPUN. Jurnal Manajemen Indonesia, 17(3), 219–226. https://doaj.org/article/ea65eba20c7045858878b2aec206fa10
Oktaviani, D., Utami, M. F., Sari, N., & Wahyuni, N. (2022). Strategi Pemasaran Pembiayaan Kredit Kepemilikan Rumah ( KPR ) Griya Hasanah di Bank Syariah Indonesia KCP Demang pada masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah, 2(1), 11–22.
Poluan, firna M., Mandey, S. L., & Ogi, I. W. J. (2019). STRATEGI MARKETING MIX DALAM MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN ( STUDI PADA MINUMAN KESEHATAN INSTANT ALVERO ) MARKETING MIX STRATEGY IN INCREASING SALES VOLUME ( STUDY ON ALVERO INSTANT HEALTH DRINKS ). Jurnal Emba, 7(3), 2969–2978.
Rahman, A., Ritonga, A.-H., & Inayah, N. (2022). Strategi Marketing Sales Force (SF) Dalam Produk Pembiayaan Di Bank Syariah IndonesiaKCP Kota Pinang. Education Achievment: Journal of Science and Research, 3(1), 30–42. http://pusdikra-publishing.com/index.php/jsr
Rasriantina, D. (2018). strtegi pemasaran pembiyaan kepemilikan rumah pada bri syariah kcp metro lampung dalam meningkatkan pendapatan bank. Jurnal Ilmiah FE-UMM, 12(2), 56–64.
Setiyawati, F., Sunandar, & Mahmudah, N. (2021). Implementasi Akad Murabahah Pada Akad Pembiayaan Griya iB hasnah pada PT Bank Syariah KCPS Tegal. Jurnal Akuntasnsi Publik, 1(1), 25–28.
Susena, K. C., Irwanto, T., & Priandi, E. (2019). FAKTOR-FAKTOR MEMPENGARUHI KEPUTUSAN NASABAH DALAM MEMILIH PEMBIYAAN GRIYA IB HASANAH DI PT.BANK BNI SYARIAH KANTOR CABANG BENGKULU. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 7(2), 124–132.
Ulfa, A. (2021). Dampak Penggabungan Tiga Bank Syariah di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 1101–1106. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2680
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta
Utari, K. K., Septiyana, Y., Asnaini, A., & Elwardah, K. (2022). Efisiensi Keputusan Merger Tiga Bank Syariah di Indonesia pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi di BSI Kc Bengkulu Panorama). EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(S1), 311–324. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10is1.1922
Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1), 59–66. www.depkop.go.id
Yaqin, A. A. (2019). Strategi Pemasaran Produk Pembiayaan Cicilan Emas di Bank X Syariah KCP Dramaga. Amwaluna : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 3(2), 229–237.
Zulkifli Karim, S. M. (2017). Strategi pemasaran bank syariah. Junal Kajian Sosial,Agama,Hukum,Dan Pendidikan, 1(1), 1–12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Haeroni Haeroni, Muhammad Syaiful Suib
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.