Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia Terhadap Kepuasan Wisatawan: Studi Kuantitatif di KEK Mandalika
DOI:
https://doi.org/10.29303/jseh.v10i4.679Keywords:
Quality of Human Resources, Tourist, SatisfactionAbstract
This study aims to determine the effect of the Quality of Human Resources on Tourist Satisfaction. The method used in this research. This research is quantitative which is explanatory in nature with a sample size of 35 respondents, namely employees in the Special Economic Zone area. Totaling 35 respondents, namely employees in the Special Economic Zone area of Mandalika, Central Lombok Regency, West Nusa Tenggara Province. Method data analysis method using simple linear regression test. Research results stated that the quality of human resources affects tourist satisfaction positively and significantly. This is an input for decision makers decision makers both for officials and apparatus of the Central Lombok Regency Tourism Office as well as decision makers of PT. officials and apparatus of the Central Lombok Regency Tourism Office as well as decision makers of PT Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC) to continue to improve tourist satisfaction. Indonesia or Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC) decision makers to continue to increase the visit of domestic and foreign tourists by continuing to improve the quality of human resources. improving the quality of human resources who have literacy in serving tourists. Thus, it can create comfort in the form of satisfaction which is reflected in the return visit of the tourists.
References
Afriyani, V., & Adriani, Z. (2021). Pengaruh Kegiatan Pengembangan Sdm Terhadap Soft Competency Dan Dampaknya Pada Kinerja Pramuwisata Di Provinsi Jambi. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 10(03), 592–605. https://doi.org/10.22437/jmk.v10i03.13175
Afrizal, H. (2017). PENGARUH KUALITAS SUMBER DAYA MANUSIA , SARANA PRASARANA DAN MOTIVASI KERJA KARYAWAN TERHADAP KINERJA KARYAWAN BMT BINA IHSANUL FIKRI. Вестник Росздравнадзора, 4(1), 9–15.
Agatha, M. P. N. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Desa Wisata Organik Lombok Kulon, Kecamatan Wonosari, Kabupaten Bondowoso. http://repository.ub.ac.id/161423/%0Ahttp://repository.ub.ac.id/161423/1/MODESTA PUTRI NOVIA AGATHA.pdf
Akbar, J. M. (2020). Pengaruh Pelayanan, Obyek Dan Daya Tarik Wisata Serta Fasilitas Terhadap Kepuasan Wisatawan(Studi Kasus Pengunjung Pasar Yosomulyo Pelangi (Payungi) Di Kota Metro.
Ayomi, G. R. (2023). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia Terhadap Kinerja Karyawan Di Vouk Hotel Suites Penang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(24), 338–343.
Dewi, N. K. T. U., Mitariani, N. W. E., & Imbayani, I. G. A. (2022). Pengaruh Lokasi dan Servicescape Terhadap Kepuasan Konsumen di Hotel Bintang Bali Resort. Jurnal Emas, 3(7), 220.
Faizal Riza Kasransyah. (2021). Analisis Pengaruh Sumber Daya Manusia Dan Struktur Organisasi Terhadap Implementasi Kebijakan Pengembangan Pariwisata Pada Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Kabupaten Banjar. Kindai, 17(3), 362–372. https://doi.org/10.35972/kindai.v17i3.620
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Undip.
Hermawan, H. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Wisatawan serta Dampaknya terhadap Loyalitas. Upajiwa Dewantara, 2(2), 99–111. https://doi.org/10.26460/mmud.v2i2.3088
Ikasari, H., & Farida, I. (2017). Peningkatan Kepuasan Wisatawan Terhadap Pariwisata Kota Semarang dengan Importance-Performance Analysis. Prosiding Seminal Nasional, Multi Disiplin Ilmu & Call Papers Unisbank Ke-3 (Sendi_U 3), 3, 568–575.
Lomboknesia.id. (2023). Kemenparekraf: Aktivitas Pariwisata di Lombok Harus Selaras dengan Pengembangan Kapasitas SDM. https://lomboknesia.id/2023/06/08/kemenparekraf-aktivitas-pariwisata-di-lombok-harus-selaras-dengan-pengembangan-kapasitas-sdm/
Nafitri R. (2020). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia, Profesionalisme Kerja dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan (Studi Empiris Pada Perusahaan Umum Daerah Obyek Wisata Taman Kyai Langgeng Kota Magelang). Thesis Journal, 1–62.
Pajriah, S. (2018). Peran Sumber Daya Manusia Dalam Pengembangan Pariwisata Budaya Di Kabupaten Ciamis. Jurnal Artefak, 5(1), 25. https://doi.org/10.25157/ja.v5i1.1913
Purwowidhu, C. (2023). Kian Melesat di 2023, Pariwisata Indonesia Bersiap Menuju Level Prapandemi Artikel ini telah tayang di situs Media Keuangan | MK+ dengan judul “Kian Melesat di 2023, Pariwisata Indonesia Bersiap Menuju Level Prapandemi - Media Keuangan” Lihat selengkapnya. https://mediakeuangan.kemenkeu.go.id/article/show/kian-melesat-di-2023-pariwisata-indonesia-bersiap-menuju-level-prapandemi
Putri, M. R. D. (2023). Memacu pariwisata Lombok dengan penguatan kapasitas SDM. https://www.antaranews.com/berita/3578427/memacu-pariwisata-lombok-dengan-penguatan-kapasitas-sdm
Rahayu, E., & Yuliamir, H. (2021). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia, Kepuasan Kerja Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia Semarang. Jurnal Visi Manajemen, 7(2), 81–87.
Riadi, D., Permadi, L. A., & Retnowati, W. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung Kembali Ke Desa Wisata Hijau Bilebante Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Wisatawan. Jurnal Riset Pemasaran, 2(2), 38–49. https://doi.org/10.29303/jrp.v2i2.2678
Rihardi, E. L. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Sebagai Sebuah Keunggulan Kompetitif Pada Industri Pariwisata Dan Perhotelan. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 2(1), 10–20. https://doi.org/10.15575/jim.v2i1.12474
Saputra, G. W., Kurniawati, K., & Eka Putri, T. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan pemandu museum terhadap kepuasan pengunjung di Museum Geologi Bandung. Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(11), 5323–5331. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i11.1820
Setiawan, I. R. (2016). Pengembangan Sumber Daya Manusia di Bidang Pariwisata: Perspektif Potensi Wisata Daerah Berkembang. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan, 1(1), 24. https://journal.stieken.ac.id/index.php/penataran/article/view/301
Suhartapa, S. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Wisatawan Di Taman Indonesia Kaya Semarang. Khasanah Ilmu - Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 13(2), 99–107. https://doi.org/10.31294/khi.v13i2.12337
Sulistyawati, L. K. S. jurnal 1, & Sukmayani, N. P. I. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Tamu di Sheraton Bali Kuta Resort. 8, 1–9.
Tamam, Herwanto, & Selviana Hidayat. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Wisata Dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Loyalitas Wisatawan Pada Rm. Pindang Meranjat Riu Di Kota Bandar Lampung. Kalianda Halok Gagas, 6(1), 30–45. https://doi.org/10.52655/khg.v6i1.63
Taufik, M., AB, A., & Salam, N. (2022). Kearifan Lokal, Kualitas Sumber Daya Manusia Dan Daya Tarik Wisata Untuk Keberlanjutan Destinasi Desa. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 84. https://doi.org/10.33603/ejpe.v10i1.6222
Trita Yudi, I. K., Oka Karini, N. M., & Leli Kusuma Dewi, L. G. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pramuwisata Lokal Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Wisatawan Di Daya Tarik Wisata Alas Kedaton Tabanan. Jurnal IPTA, 3(2), 26. https://doi.org/10.24843/ipta.2015.v03.i02.p05
Umasugi, M. (2023). Pemetaan Kebutuhan Sumber Daya Manusia Dalam Pengelolaan Kawasan Ekowisata Nusliko, Halmahera Tengah. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 100–116. https://doi.org/10.31955/mea.v7i1.2885
Warpuah, Khalid Iskandar, M. S. (2022). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia Dan Stres Kerja Terhadap Kinerja Karyawan(Studi Kasus Objek Wisata Mangrove Pandansari Brebes). Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 4825–4832.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ega Dwi Putri Marswandi, Layali Ihyani, Febria Nurmelia Marlina, Suhaeril Suhaeril
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.