Systematic Literature Review : Pemberdayaan Masyarakat Inklusif Untuk Mewujudkan Keadilan Sosial
DOI:
https://doi.org/10.29303/jseh.v11i1.664Keywords:
Social Justice, Inclusive Community Empowerment, Systematic Literature ReviewAbstract
The urgency of this research arises from the need for more inclusive community empowerment as a measure to address growing social inequality. This research aims to explore empowerment approaches that involve all levels of society, including vulnerable groups, in order to create sustainable social justice. The research method used is Systematic Literature Review (SLR), which includes analysing the literature on inclusive empowerment, social inclusion, and its impact on education and health. Data was collected from various relevant academic sources, published between 2019 and 2023, to ensure relevance to the latest trends in social development. The results show that inclusive community empowerment strengthens access to education and health for all, especially marginalised groups. In education, inclusive approaches increase participation and individual potential, leading to reduced social and economic inequality. In health, better access for vulnerable groups, such as people with disabilities and the poor, ensures equitable distribution of health services through disability-friendly facilities and digital services such as e-counselling for stunting. In conclusion, inclusive empowerment plays a crucial role in realising social justice and creating a more resilient, inclusive and competitive society.
References
Amsari, S., Harahap, I., & Nawawi, Z. M. (2024). Transformasi Paradigma Pembangunan Ekonomi: Membangun Masa Depan Berkelanjutan melalui Perspektif Ekonomi Syariah. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 8(1), 729–738.
Antiwi, R. (2021). Strategi Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kabupaten Aceh Tengah Dalam Pengelolaan Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Anwar, M. (2022). Green Economy Sebagai Strategi Dalam Menangani Masalah Ekonomi Dan Multilateral. Jurnal Pajak dan Keuangan Negara (PKN), 4(1S), 343–356. https://doi.org/10.31092/jpkn.v4i1S.1905
Atmi, R. T., Gunarti, E., Mutia, F., & Prihatini, I. C. (2022). Peningkatan literasi masyarakat melalui perpustakaan desa berbasis inklusi sosial. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 5(3), 486–497.
Dewi, R. K., Pramana, R. P., Sadaly, H., Dewi, R. K., Pramana, R. P., & Sadaly, H. (2020). Kendala Mewujudkan Pembangunan Inklusif Penyandang Disabilitas. The SMERU Research Institute.
Diana, M., Yanto, Y., & Pirmansyah, R. (2021). Pemberdayaan Masyarakat melalui Perpustakaan Desa Berbasis Inklusi Sosial (Studi Kasus Perpustakaan “Sumber Ilmu” Desa Marga Sakti Kabupaten Musirawas). Tik Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 5(1), 57. https://doi.org/10.29240/tik.v5i1.2389
Fathy, R. (2019). Modal sosial: Konsep, inklusivitas dan pemberdayaan masyarakat. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 6(1), 1–17.
Gutama, P. P. B., & Widiyahseno, B. (2020). Inklusi Sosial dalam Pembangunan Desa. REFORMASI, 10(1), 70–80.
Hafshah, D. R., & Nugraheni, N. (2024). Dinamika Kesetaraan Pendidikan sebagai Fondasi SDGS. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(3), 142–150.
Hakim, M. L. (2024). Kebijakan Sosial: Teori dan Praktik. Universitas Brawijaya Press.
Hariyono, T. (2020). Partisipasi perempuan desa karangsari dalam mewujudkan pembangunan inklusif. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 9(2), 281–298.
Hazmi, F., & Nafisah, Z. (2021). Evaluasi Dampak Penyaluran Pembiayaan Mikro Syariah Pada Kesetaraan, Keadilan Gender dan Inklusi Sosial. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(1), 99–112. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(1).6268
Ikmal, N. M., Holifah, N., Hidayati, L. N., & Moi, P. N. (2021). Pengarustamaan pelayanan publik inklusif di tingkat desa. Prosiding Seminar Abdimas Indonesia (SAI), 1(1), 1–11.
Insiatun, I., Karya, G., Ediyanto, E., & Sunandar, A. (2021). Implementasi Pendidikan Inklusi pada Jenjang PAUD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 1(11), 873–878.
Isdijoso, W., Suryahadi, A., & Akhmadi, A. (2016). Penetapan kriteria dan variabel pendataan penduduk miskin yang komprehensif dalam rangka perlindungan penduduk miskin di Kabupaten/Kota. Kota, Kertas Kerja SMERU, The SMERU Research Institute.
Kusumawiranti, R. (2021). Pengarusutamaan gender dan inklusi sosial dalam pembangunan desa. Populika, 9(1), 12–19.
Luthfia, A. R. (2020). Urgensi pemberdayaan penyandang disabilitas di masa pandemi. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 11(2), 38–44.
Muna, C., Arifin, Z., & Maulyansyah, R. (2022). Mewujudkan Pembangunan Inklusi: Peran Rumah Kebugaran Difabel di Daerah Istimewa Yogyakarta. Journal of Social Development Studies, 3(2).
Ngoyo, M. F. (2015). Mengawal sustainable development goals (SDGs); meluruskan orientasi pembangunan yang berkeadilan. Sosioreligius: Jurnal Ilmiah Sosiologi Agama, 1(1).
Nurul Fitrian Eko, S. (2021). Nilai-Nilai Inklusif dalam Program Pendampingan Disabilitas di Rumah Inklusif Kebumen. IAIN Purwokerto.
Panuluh, S., & Fitri, M. R. (2016). Perkembangan pelaksanaan sustainable development goals (SDGs) di Indonesia. Biefing Paper, 2(1), 1–25.
Pellu, A. (2024). Peningkatan Akses Keuangan: Mendorong Pertumbuhan Ekonomi Inklusif. Currency: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(2), 279–295.
Puspitosari, W. A., Satria, F. E., & Surwati, A. (2022). Tantangan Mewujudkan Kampus Inklusi di Pendidikan Tinggi dalam Telaah Literatur. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(1), 55–67.
Ra’is, D. U. (2018). Peta inklusi sosial dalam regulasi desa. Reformasi, 7(2).
Rahmawati, R., & Putranto, H. A. (2023). Model Layanan Publik Ramah Difabel Inisiatif Membangun Kota Inklusi: Diffabble-Friendly Public Service Model Building Initiatives The City of Inclusion. Pencerah Publik, 10(1), 37–55.
Renie, E. (2020). Partisipasi Perempuan Dalam Ekonomi Inklusif. AGENDA: Jurnal Analisis Gender dan Agama, 2(1), 10–17.
Rifqi, M. (2024). Peran Forum Bangun Aceh (FBA) Dalam Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Inklusi Sosial Melalui Kelompok Swadaya Masyarakat Ingin Maju (Studi Di Gampong Luthu Dayah Krueng Kecamatan Sukamakmur Kabupaten Aceh Besar). UIN Ar-Raniry Fakultas Dakwah dan Komunikasi.
Rizky, U. F. (2021). Pelatihan Inklusif Advokasi Kebijakan Hak-Hak Penyandang Disabilitas di Komunitas SOBAT Difabel. Civitas Consecratio: Journal of Community Service and Empowerment, 1(1), 57–68.
Sari, I. Y., Pujiastuti, D., Indrawati, N., Prawesti, I., Palupi, E., & Febriyanti, S. (2023). Upaya Penanganan Stunting Melalui Ecounseling dengan Pendekatan Inklusi di Rural Area. Aptekmas Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 6(4), 74–79.
Siregar, N. A. M., & Purbantara, A. (2020). Melawan Stigma Diskriminatif Strategi Pemberdayaan Penyandang Disabilitas di Desa Panggungharjo. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat: Media Pemikiran dan Dakwah Pembangunan, 04(01), 23–44.
Sudarsana, I. K. (2015). Peningkatan mutu pendidikan luar sekolah dalam upaya pembangunan sumber daya manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(01), 1–14.
Sulaiman, E. S. (2021). Pemberdayaan masyarakat di bidang kesehatan: Teori dan implementasi. UGM PRESS.
Supriatna, M. (2009). Bimbingan dan konseling lintas budaya. Materi PLPG PPB, FIP, UPI.
Surwanti, A., & Puspitosari, W. A. (2021). PENGUATAN KADER REHABILITASI BERBASIS MASYARAKAT GUNA MEWUJUDKAN MASYARAKAT YANG INKLUSI. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.18196/ppm.32.199
Vårheim, A., Skare, R., & Lenstra, N. (2019). Examining libraries as public sphere institutions: Mapping questions, methods, theories, findings, and research gaps. Library & Information Science Research, 41(2), 93–101. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2019.04.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hidayatus Sholichah, Adam Hafidz Al Fajar, Syamraeni Syamraeni, Mudfainna Mudfainna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.