Implementasi Kebijakan Perlindungan Anak di Kota Pekalongan

Authors

  • Mafturrahman Mafturrahman Fakultas Desain Kreatif dan Bisnis Digital, Institut Teknologi Dan Sains Nahdlatul Ulama
  • Budi Nugraha Fakultas Desain Kreatif dan Bisnis Digital, Institut Teknologi Dan Sains Nahdlatul Ulama
  • Aria Elshifa Fakultas Desain Kreatif dan Bisnis Digital, Institut Teknologi Dan Sains Nahdlatul Ulama
  • Yayi' Safira Fakultas Desain Kreatif dan Bisnis Digital, Institut Teknologi Dan Sains Nahdlatul Ulama
  • Muhammad Fadhil Rasyid Fakultas Desain Kreatif dan Bisnis Digital, Institut Teknologi Dan Sains Nahdlatul Ulama

DOI:

https://doi.org/10.29303/jseh.v9i2.321

Keywords:

Implementation, Child, Policy

Abstract

Policies about effort Protection of Children beside Constitution Number 23 of 2002 in conjunction with Law Number 35 of 2014 on Child Protection in detail regulated by government regulations Number 59 of 2019 concerning Implementation of Coordination on Child Protection Problems with child protection The problem with child protection is that there are still many children who cannot enjoy their rights. This is proven in Central Java from the Central Java Statistics Agency (BPS) report, since 2021 there have been reports of complaints of neglected children totaling 10620 children having problems with law 451 and children who have been subject to acts of violence totaling 282. Data from the Pekalongan Dinkominfo Public Communication Team reported on January 14, 2022, there were 8 cases of violence against children. This research was conducted with the aim of explaining and analyzing the implementation of child protection in Pekalongan City Child Welfare Institutions (LKSA). This research uses a qualitative approach to solve the problems in this study, the descriptive method is related to the problems of Child Welfare Institutions (LKSA). The results explain that there are still many children with social welfare problems (PMKS) who need to get care at the Child Social Welfare Institution (LKSA) in Pekalongan City.

References

Abidin, A. M. (2019). Peran Pengasuh Panti Asuhan Membentuk Karakter Disiplin dalam Meningkatkan Kecerdasan Intrapersonal Anak. An-Nisa, 11(1), 354–363. https://doi.org/10.30863/an.v11i1.302

Ardi Yushly Laksana1, H. F. (2022). Penegakan hukum terhadap pelaku eksploitasi anak dibawah umur. 1(1), 49–70.

Fitriani, R. (2016). Peranan Penyelenggara Perlindungan Anak Dalam Melindungi Dan Memenuhi Hak-Hak Anak. Jurnal Hukum Samudra Keadilan, 11(2), 250–358.

Juhji, Wawan Wahyudin, Eneng Muslihah, N. S. (2020). Pengertian, Ruang Lingkup Manajemen, dan Kepemimpinan Pendidikan Islam. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1(2), 113.

Khoirunnisa, S., Ishartono, I., & Resnawaty, R. (2015). Pemenuhan Kebutuhan Pendidikan Anak Asuh Di Panti Sosial Asuhan Anak. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 69–73. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i1.13258

Lubis, A. S. (2021). Penerapan Manajemen Organisasi Di Panti Asuhanal-Marhamah Medan. http://repository.uinsu.ac.id/13360/%0Ahttp://repository.uinsu.ac.id/13360/2/Alfi Syahri S. sos 2-dikonversi.pdf

M.apriyan Ramanda Pratama. (2020). Implementasi fungsi manajemen majelis taklim tholabul „ilmi al hanif dalam kegiatan dakwah kelurahan sukarame ii kecamatan teluk betung barat kota bandar lampung. 5(3), 248–253.

Presiden, K. (1990). Keputusan Presiden Nomor 36 Tahun 1990 tentang Konvensi Hak- Hak Anak. 1. http://ditjenpp.kemenkumham.go.id/arsip/ln/1990/kp36-1990.pdf

Rahmah, S., Asmidir, A., & Nurfahanah, N. (2016). Masalah-Masalah yang dialami Anak Panti Asuhan dalam Penyesuaian Diri dengan Lingkungan. Konselor, 3(3), 107. https://doi.org/10.24036/02014332993-0-00

Saiyidah Nafisah. (2016). Kualitas pelayanan pengasuhan lembaga kesejahteraan sosial anak dan kesiapannya dalam pelaksanaan.

Salsabbil, N. Q., & Mahmud, A. (2014). Studi Komparatif Pertanggungjawaban Pelaku Penganiayaan Terhadap Anak di Bawah Umur sebagai Media Praktik Ilmu Hitam

Dikaitkan dengan UU No. 35 Tahun 2014 Tentang Perlindungan Anak dan Hukum Islam.

, 249–254.

Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206

Wulandari, L. (2018). Panti Sosial Bina Netra Di Kota Pontianak. Jurnal Online Mahasiswa Arsitektur Universitas Airlangga, 6(2), 82–96.

Peraturan Menteri Sosial RI tentang SNPA untuk LKSA No. 30 Tahun 2011: 4 Sugiyono, 2011, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Alfabeta, Bandung. Miles, M.B, Huberman, A.M, dan Saldana. 2014. Qualitatif Data Analysis, A

Methods Sourcebook, Edition 3, UI Press, USA.

Arikunto, Suharsimi. 2006, Prosedur Peneliti Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi VI; Jakarta: Rineka Cipta, Hal 68

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Mafturrahman, M., Nugraha, B. ., Elshifa, A. ., Safira, Y. ., & Rasyid, M. F. . (2023). Implementasi Kebijakan Perlindungan Anak di Kota Pekalongan. JURNAL SOSIAL EKONOMI DAN HUMANIORA, 9(2), 198–204. https://doi.org/10.29303/jseh.v9i2.321